Egy ideje már elérhetővé tette a Google a következő generációs elemző eszközt, a Google Analytics 4-et (GA4), amely a korábbi Universal Analytics-et hivatott leváltani. Ez az új verzió a Google ígérete szerint egyfelől a korábbi rendszer problémáit orvosolja más felől viszont új megoldásokat kínál a felhasználóknak a weboldalak, mobil alkalmazások akár együttes elemzéséhez is. Az Analytics 4-ben tehát egyesítették a web- és az alkalmazás elemzést (multiplatform elemzés), és lehetővé tették a felhasználók számára az egyszerűbb és pontosabb mérését.

Az Analytics 4-re való átállás gyakorlatilag minden olyan webhelytulajdonost érint, aki használja a Google ingyenes Analytics szolgáltatását, mivel 2023. július 1-jén megszűnik az adatgyűjtés az eddigi (UA) tulajdonokban. A weboldalak és alkalmazások mérése ezt követően pedig kizárólag a GA4-gyel válik lehetségessé.

Ezzel a cikkel az a célunk, hogy átfogó képet kapj a GA4 átállással kapcsolatos tudnivalókról, újdonságokról és azokról az előnyökről, amik pontosabb és részletesebb tesznek lehetővé a megújuló Analytics szolgáltatásban.

Mi is az a Google Analytics 4?

Az Analytics 4 a Google legújabb generációs webanalitikai szolgáltatása, amely lehetővé teszi a weboldalak és mobilalkalmazások látogatottságának, felhasználói viselkedésének és teljesítményének elemzését és nyomon követését. A GA4 az előző generációs Universal Analytics helyett egy újabb és korszerűbb mérési modellt használ, amely jobban alkalmazkodik a mai online világhoz és a felhasználói interakciók változatos formáihoz.

Miért érdemes használod a Google Analytics 4 szolgáltatást?

Az Analytics 4 rengeteg szuper elemzési lehetőséget kínál a webhely tulajdonosok számára. Íme néhány főbb érv a GA4 használata mellett:

  1. Korszerűbb mérési modell: Ahogy fentebb már említettük az Analytics 4 korszerűbb mérési modellt használ. Ez a modell jobban alkalmazkodik a mai online világhoz, amelyben a felhasználói interakciók sokkal összetettebbek és változatosabbak.

  2. Weboldalak és alkalmazások mérésének egyesítése: A GA4 lehetővé teszi, hogy egyetlen fiókon belül egyesítsd weboldalak és mobilalkalmazások adatait. Ez könnyebbé teszi a komplex adatelemzést és a felhasználói viselkedés átfogóbb megértését.

  3. Jobb adatvezérlés és adatvédelem: A GA4 lehetővé teszi, hogy testreszabja az adatgyűjtést és a jelentéseket a GDPR, a CCPA és más adatvédelmi szabályozásoknak való megfelelés érdekében. Ez segíthet elkerülni az adatvédelmi problémákat és a bírságokat.

  4. Automatizált adatmegértés: Az Analytics 4 immáron mesterséges intelligenciát és gépi tanulást használ az adatok értelmezéséhez és az értékes információk kiemeléséhez. Ez lehetővé teszi, hogy gyorsabban és könnyebben megtaláld a legfontosabb adatokat és összefüggéseket.

  5. Rugalmasabb eseménykövetés: A GA4 eseményalapú követési rendszert alkalmaz, amely lehetővé teszi a felhasználói interakciók sokkal pontosabb és testreszabottabb nyomon követését. Ez nagyobb rugalmasságot biztosíthat számodra a weboldalak és alkalmazások elemzésében.

  6. Fejlettebb célközönség-kezelés: A GA4 több és részletesebb adatot szolgáltat a látogatók demográfiai és viselkedési jellemzőiről, lehetővé téve, hogy pontosabb célközönségeket állíts össze és hatékonyabban célozd meg őket a marketingkampányaid során.

A felhasználók tehát részletes elemzéseket kaphatnak az oldalak forgalmáról, a sebességéről, használatáról és még sok másról. Az új mérési alapokra helyezett  Analytics 4 olyan kihagyhatatlan mérési és elemzési lehetőségeket kínál számodra, amelyek segítségével akár jobb, megfontoltabb üzleti döntéseket hozhatsz.

Ha szeretnél időben felkészülni az Analytics 4 átállásra, érdemes minél hamarabb, akár már most időt szakítanod rá.

Természetesen szívesen segítünk új Analytics 4 fiókod létrehozásában és beállításában.

A GA4-hez vezető út 

A Google Analytics első verziója az Urchin nevet viselő eszköz volt, a háttérben pedig az urchin.js követőkód működött. Mire a Google megvásárolta, az Urchin már az egyik legnépszerűbb webanalitikai szoftver volt.

A Google ingyenessé tette a programot, majd 2005-től Urchin from Google néven kezdte el futtatni. Ezt szokták 2-es verzióként vagy Classic Google Analytics néven emlegetni. 

A Google később saját követőkódot is fejlesztett és többszörös ráncfelvarrást követően, 2013-ban megszületett a Universal Analytics, amit a 3-as verziónak is tekinthetünk. Maradt a régi adatmodell, de ez a rendszer már sokkal inkább megfelelt az internet új kihívásainak, mint az elődei.

2020-ban jelent meg az UA alapjaiban újragondolt változata, a Google Analytics 4. Habár akkor még csökkentett funkciókkal működött, hamar világossá vált, hogy az új alapokra helyezett adatgyűjtés és a számos újdonsággal ellátott eszköz igazi szintlépést jelent az analitikában.

Miért van szükség a Google Analytics 4 átállásra?

Az online értékesítés folyamata az elmúlt években jelentősen megváltozott. Egyre több eszköz vesz részt az értékesítési tölcsérekben, így a felhasználói útvonal nyomonkövetése egyre nagyobb kihívás elé állította a cégeket. Az applikációk egyre népszerűbbé váltak, így megjelent az igény, hogy a különböző eszközök, például a weboldalak, illetve appok adatait és eredményeit összesítve mérhessük (multiplatform mérés), valamint pontosabb képet kapjunk a felhasználói útvonalról.

A technológia és az internet változásával a platformnak egyre inkább a felhasználóról, mintsem a munkamenetekről kellett szólnia. Míg a régi adatmodell a munkamenet / oldalmegtekintés / események sémára épült, addig a GA4 a korábban említett Firebase mobilappokhoz fejlesztett analitikáját és a Google Signs technológiát használja fel. 

Ez azt jelenti, hogy az új rendszer már képes cross-platform riportokat készíteni, amelyekbe beletartoznak a weboldalad és az applikációd adatai is. Például, ha valaki rákattint a hirdetésedre, megnézi a webshopodat, később mégis az applikációdon keresztül vásárol, a GA4 ezt a vásárlói útvonalat is képes monitorozni.

Ha még nincs, vagy nem is tervezel applikációt, az Analytics 4 akkor is számos lehetőséget kínál számodra. Érdemes tehát kipróbálnod még akkor is, ha jelen pillanatban nem, de később esetleg szeretnéd használni.

Miért érdemes most átállnod GA4-re?

Egyszerűen azért, mert így ezáltal az új GA4 tulajdon is el tud kezdeni adatot gyűjteni a látogatókról, így 2023 júliusában, amikor leáll a korábbi mérés, lesz már az új Analytics 4-ben is pár hónapra visszamenőlegesen adatod. Nem mellesleg így lesz ideje a mesterséges intelligenciának releváns kimutatásokat, riportokat összeállítania számodra.

Minél hamarabb váltasz  Analytics 4-re, annál korábban kezdhetsz megismerkedni a felülettel és segítheted elő a gépi tanulást. A GA4 átállásra legkésőbb 2023. június 30-ig van lehetőséged. Az UA tulajdonokban 2023. július 1-jén, a GA360 fiókokban pedig 2023. október 1-jén szűnik meg az adatgyűjtés. 

Ha nem végzed el az átállást 2023. június 30-ig, akkor akár értékes statisztikai adatoktól eshetsz el. Ha eddig nem tetted, akkor sajnos az év/év adatelemzésről 2022. június 30. után már lecsúsztál, de a váltást ebben az esetben sem szabad elszalasztanod.

A GA360-ról viszont nem kell lemondanod. Az Analytics 4 ingyenes verziójához tartozó 360 funkciókkal megvalósul az adatlimit nélküli mérés, ami korábban csak a fizetős Analytics360 használatával volt lehetséges.

2023. június 1-jétől kezdve 6 hónapon keresztül még elérheted az UA adataidat. Ezután még nem tudni mikor, de a program leáll, és az UA adatok el fognak tűnni.

Az átállás tehát erősen javasolt minden webhelytulajdonos számára, különösen azoknak, akik webshoppal rendelkeznek.

Az átállás bár nem feltétlen bonyolult, de ahhoz, hogy minden biztosan megfelelően legyen beállítva, érdemes szakértő segítséget igénybe venned.

Természetesen bátran fordulhatsz hozzánk is, szívesen segítünk!

Milyen funkciók maradtak változatlanok az Analytics 4-ben?

  • A GA4-et továbbra is össze lehet kötni a Google Ads, Search Console és AdSense eszközökkel, így több és átfogóbb adathalmazból tudod elkészíteni az elemzéseidet.
  • Megmarad a first-party alapú mérés és adatgyűjtés is. A felhasználó böngészőjének segítségével történő mérés mellett elérhető marad a szerver oldali mérés is, amely biztosabb és több adatot alkalmazó elemzésre ad lehetőséget.
  • A teljes testreszabhatóság és az alapmutatók sem változnak, tehát a felhasználó, munkamenet és esemény alapon mért információk továbbra is elérhetők maradnak.

A Google Analytics 4 és a Universal Analytics közötti különbségek

  • A GA4-ben már egyetlen tulajdonhoz lehet beállítani adatforrásként a weboldalt és az applikációt is, míg az UA-ban egy-egy külön tulajdont kellett létrehozni az ezekből bejövő forgalom mérésére.
  • Az Analytics 4 átállás új mérési modellt hozott magával. Ennek köszönhetően pontosabb képet fogsz kapni a felhasználókról és azok viselkedéséről is.
  • Az UA esetében a munkameneteken volt a hangsúly, az Analytics 4 viszont már az eseményalapú mérésre fókuszál. A korábbi oldalmegtekintés is eseménynek számít a GA4-ben.
  • Az UA rendszerében a kampányok hatékonyságát minősítő mutató a visszafordulás volt. Ez a negatív mutató az Analytics 4 átállással megszűnik, és már csak pozitív mutatók lesznek elérhetők. Ezek mutatják meg azokat a felhasználókat, akik 10 másodpercnél több időt töltöttek az oldalon, illetve azt is látni fogod, milyen aloldalakat néztek meg és ott milyen cselekvéseket hajtottak végre. Így az üzleti cselekvést megmutató konverziókra terelődik a hangsúly.
  • Jelentős változás még, hogy az Analytics 4 átállástól kezdve kötelezően törlődni fognak a felhasználókhoz kötődő személyes adatok. Azt viszont te állítod be, hogy automatikusan 2 vagy 14 havonta szeretnéd-e törölni őket.

A Google Analytics 4 újdonságok

Az Analytics 4 átállással megújult a kezelőfelület, eltűntek a Viselkedés, Közönség és Konverziók riportok. Ezek helyett 2 csoportra osztották őket: az Életciklus és Felhasználó kategóriákra. A kezelőfelület pontos változásait itt nézheted meg. 

Az előre létrehozott jelentések számát lecsökkentették és bevezették a haladó, egyéni riportokat, amiket a Felfedezések menüpont alatt találsz. Létrehozhatsz szabad formátumú riportokat, amikhez szabadon választott szegmenseket, dimenziókat rendelhetsz és diagramokat, grafikonokat is készíthetsz. 

Az ingyenes Analytics 4-et már lehetőséged van összekötni a BigQuery felhő alapú adatbázissal, illetve a prediktív mérőszámok is elérhetővé váltak. Ez utóbbiak azért különösen izgalmasak, mert megmutatják a felhasználók vásárlási és lemorzsolódási valószínűségét is. Így remarketing hirdetésekkel remekül célozhatók lesznek azok a látogatók, akik 80-90%-os valószínűséggel vásároltak volna.

Válts most Google Analytics 4-re! Segítünk!

A beállítások elvégzése különös odafigyelést igényel a webshopok vagy a több céltípust tartalmazó webhelyek esetében.

Állj át most Analytics 4-re és 2023. június 30-ig akár párhuzamosan is üzemeltetheted az UA rendszerrel, így fokozatosan szokhatod meg a változásokat. 

Ha pontos adatokat, beállításokat és méréseket szeretnél, de túl nagy kihívásnak érzed az egyéni átállást, nincs időd a beállításokra, vagy nem szeretnél velük foglalkozni, akkor fordulj hozzánk bizalommal!

Elvégezzük a Google Analytics 4 átállásodat, átvizsgáljuk és rendbe rakjuk a weboldalad mérését, hogy az így gyűjtött információkkal még megfontoltabb üzleti döntéseket hozhass.

Lépj velünk kapcsolatba még ma, és egyeztessünk a részletekről!

Érdekes volt számodra a cikk?

Ne maradj le a következő bejegyzésünkről sem!

Iratkozz fel hírlevelünkre és mi hetente küldünk neked hasznos tudnivalókat, érdekességeket!

Webergoline